asd 

Spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)  

Występujące zaburzenia neurorozwojowe mają bardzo zróżnicowany charakter, nie tworzą jednolitego obrazu co do symptomatologii i głębokości zaburzeń. 

Diagnozowane grupy objawów dotyczą: 

  • komunikacji społecznej, 
  • uporczywych zachowań oraz zachowań powtarzalnych.  

Uczniowie z ASD to różnorodna grupa pod względem funkcjonowania społecznego, a także intelektualnego. Nie ma więc sztywnych schematów postępowania, a brak indywidualizacji edukacji może spowodować u ucznia stagnację rozwojową, a nawet regres. 

Indywidualizacja nauczania powinna przejawiać się poprzez: 

  • szczegółową diagnozę umiejętności ucznia prowadzącą do poznania jego potrzeb i możliwości psychofizycznych, 
  • opracowanie odpowiedniego systemu nauczania (dobór metod pracy), 
  • nauczanie takich treści, które są dziecku w danym czasie najbardziej potrzebne, przygotowanie materiałów edukacyjnych do potrzeb i zainteresowań dziecka. 

Pracując z uczniem z ASD warto pamiętać, że często: 

  • występuje u niego przewaga myślenia obrazowego nad werbalnym, 
  • cechuje go dobre spostrzeganie wzrokowe i pamięć wzrokowa, 
  • ma trudności w przyswajaniu pojęć abstrakcyjnych oraz myśleniu abstrakcyjnym, 
  • występuje przewaga pamięci mechanicznej nad znaczeniową, 
  • tworzy specyficzne skojarzenia myślowe, 
  • ma trudności w myśleniu przyczynowo – skutkowym, 
  • rozumie język w sposób dosłowny, 
  • jest przywiązany do rutyny, 
  • przeważa u niego uwaga mimowolna nad dowolną, 
  • ma osłabioną ciekawość poznawczą i motywację wewnętrzną, a jego zainteresowania są wybiórcze, 
  • występują zaburzenia w odbiorze i integracji bodźców sensorycznych. 

Realizując temat lekcji w klasie, do której uczęszcza uczeń z ASD: 

  • Dostosuj miejsce pracy do potrzeb ucznia, a podczas wykonywania eksperymentów w miejscu umożliwiającym mu niezakłóconą obserwację lub aktywny udział.   
  • Wyeliminuj bodźce rozpraszające (wzrokowe, słuchowe) zwłaszcza te związane z możliwą nadwrażliwością ucznia. 
  • W miarę potrzeby umożliw uczniowi dłuższy czas na odpowiedź ustną i wykonanie zadań pisemnych.  
  • Przedstaw nowe pojęcia w sposób możliwie najbardziej konkretny z zastosowaniem np. tekstu pisanego, obrazu, ilustracji lub filmu, a elementy graficzne w kartach pracy ogranicz do niezbędnego minimum. 
  • W toku lekcji używaj krótkich, precyzyjnych i konkretnych poleceń. 
  • Upewnij się, że polecenia i przekazywane treści zostały zrozumiane, np. poprzez zadawanie pytań naprowadzających lub powtarzanie ich indywidualnie.  
  • Stosuj pozytywne wzmocnienia, takie jak pochwały.  

 

Bibliografia 

  1. Attwood T., (2013), Zespół Aspergera. Kompletny przewodnik, Gdańsk 
  2. Attwood T., (2006), Zespół Aspergera, Poznań 
  3. Błeszyński J., (2010), Analiza różnicująca wybranych zespołów zaburzeń autystycznych. Zarys rewalidacji,Toruń 
  4. Cybulska R., Dryjańska J., Gotlin K., Kłoda M., Pomorska K., Pyzikiewicz A., (2016), Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej, Warszawa 
  5. Dembo M., H., (1997), Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 
  6. Dyrda K., Rosińska J., (2016), Mam zespół Aspergera. Podręcznik dla uczniów i nauczycieli, Warszawa 
  7. Grodzka M., (2000), Dziecko autystyczne. Dziennik terapeuty, Warszawa 
  8. Grygier U., Sikorska I., (2008), Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Kraków 
  9. Jagielska. G., (2010), Dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu, Warszawa  
  10. Morrison J., (2016), DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków 
  11. Święcicka J., (2010), Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków 
  12. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa