NI

Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Zasadniczymi cechami niepełnosprawności są deficyty ogólnych sprawności intelektualnych (kryterium A) oraz upośledzenie funkcji przystosowawczych w zakresie codziennych czynności, gdy się porówna z grupą rówieśniczą dobraną pod względem wieku, płci i czynników społeczno-kulturowych (kryterium B). Początek przypada na okres rozwojowy (kryterium C).  

Wśród uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim możemy zauważyć zarówno dzieci zrównoważone, jak i charakteryzujące się wzmożoną pobudliwością. Społecznie aktywne, towarzyskie, łatwo nawiązujące kontakty z innymi, umiejące dbać o swoje sprawy i zaspokajanie swoje potrzeby, jak i społecznie bierne, unikające interakcji społecznych, mające trudności w zaspokajaniu swoich potrzeb.
W związku z deficytami w sferze poznawczej nie pozwalającymi na adekwatną samoocenę dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim spostrzegają siebie zazwyczaj pozytywnie pod każdym względem i bardzo wysoko oceniają swoje możliwości. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie mają fizycznych oznak swojej niepełnosprawności. Posiadają czasem bogaty zasób słownictwa, łatwość w nawiązywaniu kontaktów i wysławiania się w takim stopniu, że w powierzchownych kontaktach trudno zauważyć ich deficyty rozwojowe.

Pracując z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim warto pamiętać, że: 

  • jego wrażenia, spostrzeżenia i wyobrażenia są niedokładne, niepełne i często nieadekwatne, 
  • procesy analizy i syntezy, a także wnioskowania są słabo rozwinięte, 
  • posiada niedostateczne umiejętności w zakresie uogólniania i abstrahowania, 
  • pamięć; ma ograniczoną pojemność, zapamiętywanie jest utrudnione, zapominanie szybkie, a odtwarzanie niedokładne, przeważa pamięć mechaniczna nad logiczną, 
  • uczy się często bez zrozumienia, mechanicznie, w wolnym tempie, 
  • ma mniejszą i ograniczona podzielność uwagi, która z trudem i na krótko koncentruje się, 
  • charakteryzuje się myśleniem konkretno – wyobrażeniowym i sytuacyjnym, 
  • zauważa się trudności z wypowiadaniem myśli i formułowaniem wypowiedzi, co ma związek m.in. z małym zasobem słownictwa (bogatsze jest słownictwo bierne niż czynne), 
  • występuje zmienność w uczuciach i nastrojach; stan emocji szybko się zmienia i przekształca w inne nastroje, niekiedy krańcowo odmienne, 
  • zaburzona jest zdolność właściwego odczytywania sytuacji społecznych oraz relacji, jakie zachodzą między ludźmi, 
  • często nie przewiduje skutków swoich działań. 

Realizując temat lekcji w klasie, do której uczęszcza uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim: 

  • Dostosuj miejsce pracy do potrzeb ucznia, a podczas wykonywania eksperymentów w miejscu umożliwiającym mu niezakłóconą obserwację lub aktywny udział.   
  • Wyeliminuj bodźce rozpraszające (wzrokowe, słuchowe). 
  • Prowadź nauczanie oparte na konkretach, ciągle odwołuj się do doświadczeń ucznia dziecka. Stosuj metody poglądowe i umożliwiaj korzystanie z różnorodnych pomocy dydaktycznych (zdjęcie, ilustracja lub film), a elementy pisane w kartach pracy ogranicz do niezbędnego minimum, ułatwiających skupienie uwagi. 
  • Stosuj przystępne instrukcje wykonania zadania, które będą krótkie, precyzyjne i zrozumiałe.   
  • Często upewniaj się, że uczeń rozumie treść zadania do wykonania i kontroluj jego działania. 
  • Wydłuż czasy pracy ucznia lub skróć go (wyznacz mniejszy zakres) jego aktywności do niezbędnych elementów.  
  • Zwracaj uwagę na możliwości ucznia oraz jego ograniczenia i wzmacniaj jego poczucie własnej wartości w czasie toku lekcji. Stosuj pozytywne wzmocnienia, takie jak pochwały.   
  • Upewnij się, że polecenia i przekazywane treści zostały zrozumiane, np. poprzez zadawanie pytań naprowadzających lub powtarzanie ich indywidualnie.  
  • Dopilnuj, aby uczeń zapisał najważniejsze pojęcia i wnioski. 

 

 

BIBLIOGRAFIA 

  1. Antoszkiewicz E., (2016), Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Warszawa 
  2. Gałecki P., Pilecki M., Rymaszewska J., Szulc A., Sidorowicz S., Wciórka J., (red.), (2018), Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wydanie 5, Wrocław 
  3. Grygier U., Sikorska I., (2008), Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Kraków 
  4. Oleńska-Pawlak T., Bombińska-Domżał A., (2012), Współpracować, aby aktywizować-jak organizować pracę w grupach i klasach integracyjnych. W: Aktywizacja ucznia z niepełnosprawnością w różnych obszarach jego edukacji. Majewicz P., Mikrut A. (red.), Kraków 
  5. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa 
  6. Wyczesany J., Gajdzica Z., (2006), Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Kraków 
  7. Wyczesany J., (2012), Wybrane aspekty diagnozy i terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Niepełnosprawność intelektualna. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red), Wrocław 
  8. Zasępa E., (2016), Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze, Warszawa-Kraków