AFAZJA

AFAZJA 

Afazja to zaburzenie neurologiczne, które zakłóca komunikację przez mowę, pisanie i zrozumienie języka. Może występować u dzieci w różnych formach i stopniach nasilenia. Uczniowie z afazją mogą mieć problemy z wymową i tworzeniem zdań, a także ze zrozumieniem mowy. Pojawiają się także trudności z rozpoznawaniem słów i zrozumieniem tekstu. Charakterystyczna jest także zaburzona orientacja przestrzenna, uwaga i pamięć. Zaburzenia te utrudniają naukę szkolną i w znacznym stopniu wpływają na funkcjonowanie ucznia w sferze intelektualnej, emocjonalnej i społecznej. 

Pracując z uczniem z afazją motoryczną warto pamiętać, że często: 

  • występują u niego trudności w czytaniu i pisaniu (pod względem gramatycznym, składniowym), 
  • ma problemy z rozumieniem przeczytanych treści, 
  • pomimo wielokrotnego przeczytania tekstu, nie potrafi dokonać jego streszczenia, 
  • przejawia trudności w samodzielnym wypowiadaniu się, 
  • napotyka na trudności w formułowaniu opinii, uzasadnianiu swojego zdania, 
  • nie rozumie zadawanych pytań i w konsekwencji udziela nielogicznych, błędnych odpowiedzi, 
  • ma trudność ze zrozumieniem pojęć, zwłaszcza abstrakcyjnych i tych rzadko używanych,  
  • przejawia trudności w myśleniu abstrakcyjnym (symbolicznym), logicznym, przyczynowo – skutkowym, w związku z czym uczeń może mieć problemy z ułożeniem planu wydarzeń, chronologią, wyciąganiem wniosków czy interpretacją tekstów,  
  • charakteryzuje go ubogie słownictwo, używanie nieodpowiednich słów, częste powtarzanie się, 
  • ma trudność w uogólnianiu i klasyfikowaniu pojęć, 
  • widoczne są problemy z zapamiętywaniem materiału oraz odtworzeniem wcześniej opanowanych wiadomości, 
  • charakteryzuje go wolne tempo pracy, 
  • zauważalny jest niski poziom graficzny pisma. 

Realizując temat lekcji w klasie, do której uczęszcza uczeń z afazją: 

  • Dostosuj miejsce pracy do potrzeb ucznia, a podczas wykonywania eksperymentów w miejscu umożliwiającym mu niezakłóconą obserwację lub aktywny udział.   
  • Wyeliminuj bodźce rozpraszające (wzrokowe, słuchowe). 
  • Zachęcaj i motywuj do udziału w dyskusji, ale nie zmuszaj.  
  • W miarę potrzeby umożliw uczniowi dłuższy czas na odpowiedź ustną i wykonanie zadań pisemnych. Podczas wypowiedzi ustnej zadawaj pytania pomocnicze. 
  • Przedstaw nowe pojęcia w sposób możliwie najbardziej konkretny z zastosowaniem np. wykresu, obrazu, ilustracji lub filmu, a elementy graficzne w kartach pracy ogranicz do niezbędnego minimum. 
  • W toku lekcji używaj krótkich, precyzyjnych i konkretnych poleceń. 
  • Upewnij się, że polecenia i przekazywane treści zostały zrozumiane, np. poprzez zadawanie pytań naprowadzających lub powtarzanie ich indywidualnie.  
  • Dopilnuj, aby uczeń zapisał najważniejsze pojęcia i wnioski. 
  • Stosuj pozytywne wzmocnienia, takie jak pochwały.  

 

Bibliografia 

  1. Grygier U., Sikorska I., (2008), Mój uczeń pracuje inaczej. Wskazówki metodyczne, Kraków 
  2. Herzyk A., (1992), Afazja i mutyzm dziecięcy, Lublin 
  3. Kordyl Z., (1968), Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa 
  4. Maruszewski M., (1966), Afazja. Zagadnienia teorii i terapii, Warszawa 
  5. Morrison J., (2016), DSM-5 bez tajemnic. Praktyczny przewodnik dla klinicystów, Kraków 
  6. Sawa B., (1990), Dzieci z zaburzeniami mowy, Warszawa 
  7. Szumska J., (1982), Zaburzenia mowy u dzieci, Warszawa 
  8. Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., (2014), Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Warszawa