CYKL 1. LEKCJE MATEMATYKI DO SZKOŁY PODSTAWOWEJ (SP)
Celem tego cyklu jest kształtowanie intuicyjnego rozumienia rodzajów zależności i ich wykresów. Podczas lekcji uczniowie tworzą i badają wykresy opisujące zmiany odległości w czasie za pomocą ucieleśnionych eksperymentów. Cykl adresowany jest dla uczniów z końcowych klas szkoły podstawowej, którzy nie znają pojęcia funkcji i podczas tego cyklu nie wprowadzamy explicite tego pojęcia.
Scenariusze i karty pracy zawierają opis dostosowań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
– afazja (A)
– spektrum zaburzeń autystycznych (ASD)
– niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim (NI).
Ogólne wskazówki na temat sposobu pracy z uczniami z wymienionymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podczas naszego cyklu lekcji znajduje się TUTAJ.
CYKL 2. LEKCJE MATEMATYKI DO SZKOŁY PONADPODSTAWOWEJ (SS)
Celem tego cyklu jest rozwijanie rozumienia zależności funkcyjnych, kształtowanie intuicyjnego rozumienia pojęcia funkcji i wykresu funkcji, odkrywanie warunków definiujących funkcję (wersja B) lub ich przypomnienie (wersja C) oraz rozwijanie umiejętności stosowania wykresów funkcji do modelowania sytuacji z życia codziennego związanych z ruchem. Podczas lekcji uczniowie tworzą i badają wykresy opisujące zmiany odległości w czasie za pomocą ucieleśnionych eksperymentów. Cykl adresowany jest dla uczniów ze szkół ponadpodstawowych zarówno w celu wprowadzenia pojęcia funkcji , jak i zastosowania funkcji do analizy ruchu i modelowania matematycznego.
Cykl zawiera tematy:
1. Tworzymy i interpretujemy wykresy opisujące ruch,
2. Opisujemy ruch za pomocą wykresów,
3B. Odkrywamy zależności funkcyjne analizując ruch / 3C. Zależności funkcyjne w analizie ruchu,
4. Zmienne tempo zmian
CYKL 1
Temat lekcji 1. 1 „Tworzymy i interpretujemy wykresy opisujące ruch”
1.1. Scenariusz lekcji – Tworzymy i interpretujemy wykresy PL
1.1. Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI) – Tworzymy i interpretujemy wykresy PL
MAT SP PreTest PL
MAT SP PreTest_(A) PL
MAT SP PreTest_(ASD) PL
MAT SP PreTest_(NI) PL
MAT SP Karta pracy 1 PL
MAT SP Karta pracy 1_(A) PL
MAT SP Karta pracy 1_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 1_(NI) PL
MAT SP Karta pracy 2 PL
MAT SP Karta pracy 2_(A) PL
MAT SP Karta pracy 2_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 2_(NI) PL
Temat lekcji 1. 2 „Opisujemy ruch za pomocą wykresów”
1.2. Scenariusz lekcji – Opisujemy ruch PL
1.2. Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI) – Opisujemy ruch PL
MAT SP Karta pracy 3 PL
MAT SP Karta pracy 3_(A) PL
MAT SP Karta pracy 3_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 3_(NI) PL
Temat lekcji 1. 3 „Odkrywamy rodzaje zależności”
1.3. Scenariusz lekcji – Odkrywamy zależności PL
1.3. Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI) – Odkrywamy zależności PL
MAT SP Karta pracy 4 PL
MAT SP Karta pracy 4_(A) PL
MAT SP Karta pracy 4_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 4_(NI) PL
Temat lekcji 1.4 „Zmienne tempo zmian”*
1.4. Scenariusz lekcji – Zmienne tempo zmian PL
1.4. Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI) – Zmienne tempo zmian PL
MAT SP Karta pracy 5 PL
MAT SP Karta pracy 5_(A) PL
MAT SP Karta pracy 5_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 5_(NI)PL
MAT SP Karta pracy 6 PL
MAT SP Karta pracy 6_(A) PL
MAT SP Karta pracy 6_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 6_(NI) PL
MAT SP Karta pracy 7 PL
MAT SP Karta pracy 7_(A) PL
MAT SP Karta pracy 7_(ASD) PL
MAT SP Karta pracy 7_(NI) PL
MAT SP PostTest PL
MAT SP PostTest PL_(A)
MAT SP PostTest PL_(ASD)
MAT SP PostTest PL_(NI)
CYKL 2
2. Wykresy i zależności funkcyjne w analizie ruchu
Scenariusze cyklu 2 w wersji B i C do szkoły ponadpodstawowej – Wykresy i zależności funkcyjne PL
MAT SS PreTest PL
MAT SS Karta pracy 1 PL
MAT SS Karta pracy 2 PL
MAT SS Karta pracy 3 PL
MAT SS Karta pracy 4 PL
MAT SS Karta pracy 5 PL
MAT SS Karta pracy 6 PL
MAT SS Karta pracy 7 PL
MAT SS PostTest PL
CYKL 3
Temat lekcji: „Układy odniesienia. Opisujemy ruch”
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI)
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji.
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji (A)
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji (ASD)
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji (NI)
CYKL 4
Temat lekcji: „Droga w ruchu prostoliniowym”
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI)
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją.
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją. (A)
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją. (ASD)
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją. (NI)
Materiały dla nauczyciela test po lekcji.
Materiały dla nauczyciela test po lekcji. (A)
Materiały dla nauczyciela test po lekcji. (ASD)
Materiały dla nauczyciela test po lekcji. (NI)
CYKL 5
Temat lekcji: „Prędkość średnia i chwilowa”
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI)
Karta pracy 1 dla ucznia
Karta pracy 2 dla ucznia
Instrukcja dla nauczyciela – import danych do arkusza kalkulacyjnego
Przykładowy arkusz Ms Excel – analiza danych, formuły
CYKL 6
Temat lekcji: „Swobodne spadanie ciał”
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A, ASD, NI)
Instrukcja dla nauczyciela – import danych do arkusza kalkulacyjnego
Instrukcja dla nauczyciela – analiza danych w arkuszu kalkulacyjnym
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją.
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją (A).
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją (ASD).
Materiały dla nauczyciela test przed lekcją (NI).
Materiały dla nauczyciela test po lekcji.
Materiały dla nauczyciela test po lekcji (A).
Materiały dla nauczyciela test po lekcji (ASD.)
Materiały dla nauczyciela test po lekcji (NI).
Instrukacja dla nauczyciela – import danych
Instrukcja dla nauczyciela – analiza danych w arkuszu kalkulacyjnym
Przykładowy arkusz Ms Excel analiza prędkosci i przyspieszenia
Przykładowy arkusz Ms Excel – analiza spadania ciał
CYKL 7
Temat lekcji: „Opis ruchu drgającego”
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (A)
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne (ASD)
Scenariusz lekcji z dostosowaniami – specjalne potrzeby edukacyjne ( NI)
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji.
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji (A)
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji (ASD)
Materiały dla nauczyciela test przed i po lekcji (NI)
Instrukcja dla nauczyciela import, analiza danych, doswiadczenie z wahadłem matematycznym.
Przykład analizy danych, formuły MsExcel
